tapioka
Czym jest tapioka – właściwości i zalety

Tapioka to tajemniczy produkt spożywczy, który można znaleźć na półkach w sklepach ze zdrową, ekologiczną żywnością. Zyskuje ona na popularności również i w Polsce za sprawą modnych „Bubble tea”, czyli bąbelkowej herbaty, którą można zrobić właśnie z wykorzystaniem tapioki.

Czym jest tapioka?

Co właściwie kryje się pod nazwą tapioka? Co to jest tapioka? Otóż jest to kasza z manioku, czyli z egzotycznej rośliny rosnącej głównie na terenie Ameryki Południowej. Tapioka wytwarzana jest ze skrobi, czyli mączki manioku jadalnego, a właściwie z jego bulwy. Ma wiele cennych właściwości odżywczych, a do tego jest pożywna, lekkostrawna i wolna od glutenu. Dlatego jest zalecana w diecie alergików. Maniok obecnie uprawiany jest w Brazylii, Gujanie czy w Azji.

Tapioka w sklepach dostępna jest w postaci różnej wielkości kulek, które mogą mieć średnicę od 1 do nawet 8 mm. Wytwarzana jest też w postaci mąki z manioku, wówczas ma postać sproszkowaną.

Wartości odżywcze tapioki

Warto włączyć do swojej diety kaszę z manioku. Tapioka bowiem ma wiele cennych wartości odżywczych. W 100 g suchej tapioki jest:

  • 385 kcal,
  • 0,19 g białka,
  • 0,02 g tłuszczy,
  • 88,69 g węglowodanów, w tym 3,35 g cukrów prostych,
  • 0,9 g błonnika.

Tym samym niemal w 90 proc. tapioka składa się z węglowodanów i ma niewielką zawartość białka. Ponadto jest ona cennym źródłem witamin i minerałów, takich jak:

  • tiamina,
  • witamina B6,
  • kwas foliowy,
  • wapń,
  • żelazo,
  • magnez,
  • fosfor,
  • potas,
  • sód,
  • cynk.

Jak przygotować tapiokę?

Dania z tapioki opierają się przede wszystkim na gotowaniu kaszy z bulw manioku. Kulki z tapioki wystarczy ugotować w wodzie lub w potrawie. Łatwo zauważyć, że tapioka nadaje się już do jedzenia, kiedy jej kulki staną się prawie przeźroczyste. Mniejsze kulki trzeba gotować około 40 minut, a większe najczęściej są już wstępnie przetworzone, dlatego wystarczy doprowadzić wodę do wrzenia, zalać nią kulki i gotować je przez około 5 minut. Na koniec trzeba je przelać gorącą wodą.

Tapioka stosowana jest do przygotowywania napojów, słodkich deserów, jak i wytrawnych potraw. Mąkę tapiokową można stosować do przygotowania potraw mącznych, jak naleśniki, omlety czy racuchy. Tapioka na obiad zastąpi makaron czy kaszę kuskus w sałatce. Skrobia tapiokowa nadaje się w formie proszku do zagęszczania wielu potraw, w tym sosów, musów czy gulaszy.

Dlaczego alergicy powinni wprowadzić do diety tapiokę?

Z jakiego powodu dla alergików i osób na diecie polecana jest tapioka? Właściwości skrobi tapiokowej powodują, że nie uczula ona. Nie zawiera glutenu, dlatego kasza z manioku może być bezpiecznie stosowana w diecie osób z alergią na gluten, chorujących na celiakię czy mających inne alergie pokarmowe. Jest lekkostrawna, dlatego obiad z tapioki można serwować dzieciom, seniorom czy osobom, które mają wrzody żołądka lub inne problemy gastryczne.

Tapioka – indeks glikemiczny

Alergicy mogą jeść tapiokę, a co z cukrzykami? Osoby chorujące na nią powinny unikać wszelkich pokarmów o wysokim indeksie glikemicznym (IG). Ile wynosi on w przypadku tapioki? IG tapioki jest dosyć wysoki, dlatego diabetycy powinni niestety z niej zrezygnować lub tak komponować dania, aby potrawa miała łącznie niższy indeks glikemiczny – wystarczy dodać tłuszcze i białko.

Jakie zalety ma tapioka?

Można na szereg różnych sposobów wykorzystywać tapiokę. Pytanie tylko, czy warto to robić w swojej kuchni? Z uwagi na liczne zalety skrobi z manioku – jak najbardziej. Kasza tapioka ma wiele plusów, wśród których wymienić należy:

  • produkt jest lekkostrawny,
  • wysoką zawartość witamin,
  • zawartość tzw. skrobi opornej, wspomagającej działanie układu pokarmowego,
  • hipoalergiczność,
  • brak zawartości glutenu,
  • minimalizowanie ryzyka rozwoju osteoporozy,
  • zawartość witaminy K, co powoduje, że wpływa korzystnie na psychikę człowieka,
  • stanowi źródło potasu, wspierającego pracę układu sercowo-naczyniowego,
  • to bogate źródło błonnika, wspierającego trawienie,
  • to źródło łatwo przyswajalnych węglowodanów.

Z uwagi na fakt, jak nietrudno przygotować tapiokę nadającą się do spożycia, jest to produkt, który warto włączyć do swojej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *